Szkolenia w kryzysie czy kryzys w szkoleniach?
Koronawirus spowodował, że w pierwszym kwartale większość branż, w tym również szkoleniowa, przeszło w tryb przetrwania. O tym, czy warto teraz inwestować w szkolenia i jak radzić sobie w nieprzewidywalnym środowisku biznesowym rozmawiamy z Marcinem Grzelakiem, prezesem firmy Warto Szkolić Sp. z o.o.
2020-08-07, 07:21

A więc, zacznijmy od początku – czy warto szkolić? Czy teraz jest dobry czas na to, by myśleć o rozwoju swoich pracowników?

Marcin Grzelak: Wegecjusz mawiał: „Jeśli chcesz pokoju, przygotuj się do wojny” i jest w tym wiele mądrości, ponieważ rozwój kompetencji zarówno pracowników, jak i kadry zarządzającej powinien być stałym elementem wpisanym w kulturę każdej organizacji, szczególnie teraz. Ostatnie miesiące boleśnie udowodniły, że przetrwają ci, którzy działają elastycznie, są gotowi na szybką adaptację do zmieniających się warunków i ci którzy mają silny zespół. Powinniśmy wyciągać wnioski i nauczeni doświadczeniem ostatnich miesięcy, właśnie teraz przykładać wagę do szkoleń i rozwoju. Szczególnie, że okoliczności temu sprzyjają – wciąż jest wiele możliwości pozyskania przez przedsiębiorców nawet do 100% dofinansowania na realizację projektów szkoleniowych.


Czy biorąc pod uwagę, to co dzieje się w tym roku (pandemia), można wskazać, w jakich obszarach szczególnie warto szkolić kadry firm?

M.G.: Współpracując z firmami działającymi w różnych branżach, obserwujemy, że kluczowe stały się nie tylko kompetencje związane z zarządzaniem zmianą czy zespołem zdalnym, ale również na przykład umiejętności w obszarze komunikacji, radzenia sobie ze stresem. Tych kompetencji nie zbudujemy w krótkim czasie, w sytuacji w której już doświadczamy kryzysu. W zależności od branży szczególnie ważne stały się również kompetencje związane z podejmowaniem decyzji i komunikowaniem w trudnych sytuacjach, szczególnie, że wielu przedsiębiorców stanęło w obliczu konieczności redukcji kadry. Nowy wymiar zyskały również kwestie związane z obsługą klienta, szczególnie w handlu detalicznym – narzucone obostrzenia sprawiły, że pojawiło się sporo barier w przestrzeni (osłony z plexi) oraz w komunikacji – z dnia na dzień komunikację niewerbalną, mimikę przesłoniły maseczki. Tak więc praktycznie w każdej branży zmiany wywołały konieczność dostosowania się do nowej sytuacji, a co za tym idzie – konieczność doszkalania się.

Z jakich możliwości warto skorzystać, jeżeli chodzi o dofinansowania szkoleń

M.G.: Aktualnie są trzy główne ścieżki, dzięki którym można pozyskać środki na realizację szkoleń. Po pierwsze można wykorzystać możliwości, które stwarza Krajowy Fundusz Szkoleniowy. W jego ramach mikro przedsiębiorcy mogą otrzymać dofinansowanie pokrywające cały koszt, a pozostali przedsiębiorcy do 80% kosztów szkolenia. Drugą ścieżkę stanowi Baza Usług Rozwojowych, poprzez którą mikro, mały lub średni przedsiębiorca może otrzymać dofinansowanie do 80% kosztów szkolenia w ramach Regionalnych Programów Operacyjnych. Trzecią opcją skierowaną do właścicieli mikro, małych i średnich firm jest Akademia Menedżera, w ramach której można również otrzymać aż do 80% dofinansowania. Wielu przedsiębiorców aktualnie korzysta z tych opcji, widząc w nich, zresztą słusznie, świetną szansę na podniesienie kompetencji kadry swoich firm.


W pierwszym kwartale tego roku Warto Szkolić, zostało wskazane w rankingu Gazety Finansowej jako 3 firma szkoleniowa w Polsce. Co decyduje o sukcesie firmy?

M.G.: Często powtarzamy, że siła firmy to siła zespołu. I jest w tym wiele prawdy, ponieważ to właśnie nasz zespół – doradców klienta, specjalistów realizacji szkoleń i pozyskiwania dofinansowań oraz sprawdzonych trenerów, to nasz najsilniejszy kapitał. Dzięki niemu możemy wspierać naszych klientów na każdej możliwej płaszczyźnie i to w znacznej mierze decyduje o tym, że nasza działalność niesie za sobą dla klientów realną wartość biznesową.


Branża szkoleniowa dosyć mocno odczuła kryzys związany z pandemią. Jak radzić sobie, z perspektywy właściciela firmy, z taką sytuacją?

M.G.: Kluczem pozostaje wspomniana przeze mnie wcześniej elastyczność. W momencie, w którym inni zastanawiali się, jak przenieść 1 do 1 szkolenia z sali szkoleniowej do formuły online, my działając strategicznie zastanawialiśmy się nad tym, jakie kompetencje będą kluczowe dla naszych klientów, co zmieni zaistniała sytuacja i w jaki sposób poprzez szkolenia możemy na te potrzeby odpowiedzieć. Tygodnie lock downu wykorzystaliśmy strategicznie i to z pewnością jest jedna z najcenniejszych lekcji skuteczności biznesowej, którą również przekazujemy naszym klientom – aby w obliczu zmian reagować, adaptować, w sposób proaktywny szukać rozwiązań – nie czekać biernie na to, co przyniesie czas.


Co doradziłbyś, z perspektywy osoby działającej na rynku szkoleń od ponad 10 lat osobom, które również myślą o rozwoju swojego biznesu?

M.G.: Każdemu, kto działa w biznesie przyjdzie zmierzyć się z ogromną wręcz ilością wyzwań, zmiennych, narzędzi, ale i również możliwości, które daje nam świat. Aby je wykorzystać, trzeba się rozwijać, być nie tylko na bieżąco, ale często o krok do przodu. Także gdybym miał przekazać jedną kwestię, brzmiałaby ona: myśl i działaj strategicznie, również w obszarze rozwoju.

KONTAKT / AUTOR
Marcin Grzelak
Prezes
Warto Szkolić Sp. z o.o.
ZAŁĄCZNIKI
img_5436.jpg
POBIERZ JAKO WORD
Pobierz .docx
Biuro prasowe dostarcza WhitePress
Copyright © 2015-2024.  Dla dziennikarzy
Strona, którą przeglądasz jest dedykowaną podstroną serwisu biuroprasowe.pl, administrowaną w zakresie umieszczanych na niej treści przez danego użytkownika usługi Wirtualnego biura prasowego, oferowanej przez WhitePress sp. z o.o. z siedzibą w Bielsku–Białej.

WhitePress sp. z o.o. nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz odesłania do innych stron internetowych zamieszczone na podstronach serwisu przez użytkowników Wirtualnego biura prasowego lub zaciągane bezpośrednio z innych serwisów, zgodnie z wybranymi przez tych użytkowników ustawieniami.

W przypadku naruszenia przez takie treści przepisów prawa, dóbr osobistych osób trzecich lub innych powszechnie uznanych norm, podmiotem wyłącznie odpowiedzialnym za naruszenie jest dany użytkownik usługi, który zamieścił przedmiotową treść na dedykowanej podstronie serwisu.